یزدفردا :در اولین روزکاری مهندس عظیمی زاده شهردار یزد طرح احداث مسیر های BRT تقدیم شورای اسلامی شهر یزد شد .
به گزارش خبرنگاریزدفردا از شورای اسلامی شهر یزد "با حضور دکتر جوکار نماینده یزد و اشکذر ،مهندس عظیمی زاده شهردار ،میرشمسی معاون حمل و نقل و ترافیک و دکتر فلاح تفتی مشاور طرح ""بی آر تی""شهرداری یزد رسما مطالعات احداث مسیرهای ""بی آر تی"" به شورای شهر تقدیم شد تا با تصویب شورای اسلامی شهر یزد اجرای این طرح در دستورکارشهرداری یزد قرار گیرد .
در ابتدای این جلسه دکتر فلاح مشاور طرح "بی آر تی" به صورت مشروح نتایج مطالعات صورت گرفته را تشریح نمود .
دکتر فلاح در تشریح طرح "بی آر تی" اظهار داشت "تغییرات تعداد ناوگان و مسافر سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی در سالهای اخیر کاهش داشته است و آمار نشان می دهد که در سال 87 با 130 دستگاه اتوبوس شهری روزانه 112190 نفر ازمسافران درون شهری و شهرستان های همجوار جابجا شده اند که سهم هردستگاه اتوبوس 863 نفر در روز بوده است .
وی افزود:در سال 88 با 150 دستگاه اتوبوس روزانه 138450 نفر از مسافران درون شهری و شهرستان های همجوار جابجا شده اند که سهم هردستگاه اتوبوس 923 نفر در روز
و در سال 89 با 161 دستگاه اتوبوس روزانه 139587 نفر از مسافران درون شهری و شهرستان های همجوار جابجا شده اند که سهم هردستگاه اتوبوس 867 نفر در روز و بالاخره درسال 90 با 179 دستگاه اتوبوس روزانه 127090 نفر از مسافران درون شهری و شهرستان های همجوار جابجا شده اند که سهم هردستگاه اتوبوس 710 نفر در روز بوده است
دکتر فلاح در ادامه افزود:با ادامه روند کنونی، افزایش سهم حمل و نقل اتووبوسرانی در حد سرانه های پیش بینی شده در طرح جامع حمل و نقل محقق نخواهد شدو لازم است با راهکارهای بهبود عرضه و کیفیت این سیستمها در کنار راهکارهای اعمال محدودیت برای تردد وسایل نقلیه موتوری شخصی و نیز ایجاد امکانات لازم برای حمل و نقل ترکیبی این روند اصلاح یابد.
دکتر فلاح با اشاره به تصویب طرح جامع حمل و نقل شهر یزد در شورای عالی ترافیک کشور افزود:راهکارهای پیشنهادی طرح جامع حمل و نقل برای افزایش سهم حمل و نقل همگانی در سه بخش کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت ارائه گردیده که راهكارهاي كوتاه مدت شامل اصلاح مسير خطوط، اصلاح تعداد ناوگان و احداث خطوط جديد ميشود ودر راهكارهاي ميان مدت، علاوه بر ادامه اصلاح و توسعه خطوط عادی، احداث خطوط ويژه حمل و نقل همگاني مطرح شده است ودر نهایت در طرحهاي بلند مدت علاوه بر ادامه اصلاح و توسعه خطوط عادی، بکارگيري سيستمهاي حمل و نقل انبوه و اتوبوسراني سريع ("بی آر تی") مطابق با تقاضاي افق طرح امکانسنجي شده است.
مشاور اجرای طرح "بی آر تی" شهرداری یزد به ویژپگی های این طرح اشاره کرد و گفت :ویژگیهای سیستم "بی آر تی" را می توان در بهره گیری از خط عبور اختصاصی، ایستگاههای دارای امکانات رفاهی مناسب و ترجیحا بصورت بسته، دسترسی مناسب به محل ایستگاهها،استفاده از اتوبوسهای کف پائین و هم تراز سکو و بنابراین امکان سوار و پیاده شدن راحت تر و سریعتر،حداقل فاصله بین اتوبوس و ایستگاه (کمتر از 10 سانتی متر)، استفاده از ناوگان با ظرفیت و امکانات رفاهی بالا، استفاده از چند درب در اتوبوس و ایستگاه برای تسریع در ورود و خروج ، قابلیت ایجاد یک شبکه یکپارچه با سایر سیستمهای حمل و نقلی و انعطاف پذیری در کارکرد است .
فلاح تفتی بهره گیری از سیستمهای هوشمند حمل و نقلی در بخشهای مختلف را از دیگر ویژگی های "بی آر تی" دانست و افزود: از مواردی مانند ،پرداخت کرایه بصورت الکترونیکی و ترجیحا در بد ورود به ایستگاه، تعیین موقعیت لحظه ای اتوبوسها با استفاده از GPS، تخصيص هوشمندانه اتوبوسها به مسيرها و در نتیجه کاهش ازدحام مسافران در ایستگاهها و افزايش بهره وري اتوبوسها،اطلاع رسانی زنده به مسافرین در رابطه با زمان رسیدن اتوبوسها به هر ایستگاه و الویت دهی عبور اتوبوسها از تقاطعات چراغدار هوشمند در بخش های مختلف "بی آر تی" استفاده خواهد شد
این استاد دانشگاه در ادامه به مزاياي "بی آر تی" اشاره نمود و گفت:مزایایی که "بی آر تی"نسبت به سیستم فعلی شهر یزد دارد را می توان در كاهش زمان سفر با توجه به بالاتر بودن سرعت حرکت آن در ساعات اوج در مقایسه با وسایل نقلیه شخصی بعلت حرکت در خطوط انحصاری، بهبود جابجايي كاربران و فراهم كردن سرويسهاي مستقيم، كاهش زمان توقف در ايستگاهها و زمان انتظار،افزايش قابليت اطمينان ،افزايش راحتي در سفر،افزايش ايمني و امنيت در سفر، سهولت استفاده معلولین جسمی و حرکتی، هزينه کمتر آماده سازي خطوط "بی آر تی" نسبت به خطوط حمل و نقل ريلي و امکان بهره برداري از ساختارها و امکانات موجود دانست .
دکتر فلاح در رابطه با ضرورت اجرای "بی آر تی"در شهر یزد افزود: در حال حاضر استفاده از وسیله نقلیه شخصی در شهر یزد، از مطلوبیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از این طریقه در شهر یزد وجود ندارد و دارای ویژگیهای بسیار مهمی همچون راحتی و امنیت است والبته همه مطلع هستند که استفاده بیش از حد از وسیله نقلیه شخصی، بدون شک آینده شهر یزد را با معضلات ترافیکی بسیار جدی روبهرو خواهد ساخت ویکی از راه حلهای رفع این معضل، سوق دادن مردم شهر به سمت استفاده از حمل و نقل همگانی است که مهمترین بخش آن سیستم اتوبوسرانی است ویکی از راهکارهای ارتقای سیستم اتوبوسرانی، احداث خطوط اتوبوس تندرو یا همان "بی آر تی" در شهر است و بدون شک احداث خطوط "بی آر تی" در شهر یزد میتواند سهم بسیار پایین سیستم اتوبوسرانی از سفرهای روزانه که در حدود 12 درصد است را افزایش دهد.
دکتر فلاح خطوط "بی آر تی" پیشنهادی که در مطالعات طرح جامع حمل و نقلو ترافیک شهریزد هم پیشنهاد شده بود در سه مسیر زیر اعلام کرد :
خط تندرو 1: از پایانه شهید آقابابایی تا پایانه دروازه قرآن که مسیر آن از محورهاي دشتی، کاشانی، دهم فروردین، ایرانشهر و بلوار جمهوری عبور میکند.
خط تندرو 2: از پایانه شهید آقابابایی تا پایانه دروازه قرآن که مسیر آن از محورهاي دشتی، کاشانی، دانشجو، باهنر، پاکنژاد و بلوار جمهوری عبور میکند.
خط تندرو 3: از پايانه فضاي سبز تا پايانه اتوبوسراني بين شهري که مسیر آن از محورهاي نواب صفوي، دولتآباد، ۲۲ بهمن و بلوار ۱۷ شهریور عبور میکند.
دکتر فلاح در ادامه معرفی خطوط پیشنهادی افزود:با اجرای خطوط"بی ار تی" خیابانهای داخل طرح کلا یک طرفه خواهد شد و دو لاین برای تردد اتوبوس های تندرو از شبکه جدا ودر بلوارها لاین های کنار رفوژهای میانی به بی ار تی اختصاص داده خواهد شد و برای تردد مسافرین هم پی های هوایی عابر پیاده در نظر گرفته شده است
دکتر فلاح دررابطه با وضعیت خطوط اتوبوسرانی پس از اجرای طرح گفت:در بعضی مسیر ها تغییری نداریم و بعضی مسیرها حذف وبعضی از مسیرها نیز اطلاح و در مواردی هم خطوط جدید تغذیه کننده خطوط "بی آر تی" ایجاد خواهد شد .
در ادامه شهردار یزد پروژه "بی آر تی "را یک طرح ویژه برای شهر یزد دانست و افزود:طرح مترو علی رغم نداشتن شرایط لازم اجرای آن توسط شهرداری پیگیری شده و می شود و اجرای "بی آر تی "از ضروریات بخش حمل و نقل عمومی شهر یزد است .
شهردار یزد در ادامه اظهار داشت :در صورت همراهی شورای اسلامی شهر یزد اولین خطوط "بی ار تی "یزد را در سال آینده اجرایی خواهیم کرد .
جوکار نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اجرای پروژه های شهری گفت :نکته مهمی که در اجرای پرژه ها باید مد نظر گرفته شود این است که وضعیت خدمات دهی به شهروندان در قبال هزینه های انجام شده چه تغییری خواهد کرد .
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود:باید دقت شود که با اجرای این پروژه وضعیت ترافیک شهر چه تغییری خواهد داشت و آیا مشکلی را بدون ایجاد مشکل دیگری حل خواهد کرد ومراکز تجاری که در مسیر اجرای طرح قرار دارند چه نفعی خواهند داشت و یا چه ضرری را متوجه آنان خواهد کرد .
در ادامه این جلسه خباززاده عضو شورای شهر یزد نیز با اشاره به ااجرای طرح های مشابه در سالهای گذشته که با شکست روبروشد اظهار داشت :آنچه که مهم است شاید بسیاری از طرح ها از نظر تئوری جواب بدهد اما آنچه که با یک نگاه می توان گفت این است که تنها یک طرفه کردن خیابان کاشانی مردم را با مشکلات عدیده ای روبرو می کند و عدم وجود خیابان های موازی که بتواند عبور و مرور مردم را سامان دهد خود باعث عدم موفقیت در اجرا خواهد شد و کسبه خیابان های یکطرفه شده نیز قطعا با مشکل درآمدی روبرو خواهند شد و با وجود مراکز تجاری زیادی که در مسیر خیابان کاشانی وجود دارد باید با دقت بیشتری طرح بررسی شود .
حجت الاسلام زارع دیگر عضو شورای شهر یزد بود که در رابطه با طرح اظهار داشت :بلوار دهه فجر و خیابان امام خمینی دو مسیر پرترافیک شهر یزد هستند که در سه مسیر پیش بینی شده جایی ندارند و آیا بهتر نبود با رویکرد حل معضل ترافیکی مسیر های پر تردد طرح بررسی می شد و به نظر می رسد ایجاد مسیر در بلوارها ی کم تردد مشکلی از ترافیک شهر را حل نمی کند .
در ادامه نظرات دیگر اعضاء شورای شهر نیز مطرح و مقرر گردید در کمیسیون های تخصصی شورا پروژه بررسی و نتیجه به شورا اعلام گردد .
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 21,ژانویه,2025